Een ontwikkeling welke al enige tijd aanwezig is in het website en webshop landschap is responsive webdesign. Maar wat houdt dit nu eigenlijk in?
Aanpassen of straks oppassen
Responsive webdesign zal de website op het gebruikte medium, zoals bijvoorbeeld desktop, mobile of tablet optimaal aanpassen. De responsive webpagina’s laten alleen de meest relevante informatie zien om gebruiksvriendelijk, zoekmachinevriendelijk en optimaal de pagina te kunnen bekijken op het gebruikte medium.
Je kunt je voorstellen dat gezien de schermresoluties per apparaat kunnen afwijken en dat bepaalde informatie niet relevant is voor de bezoeker op bijv. zijn of haar telefoon. Zo hebben veel mensen nog moeite met (indien de webpagina hiervoor niet optimaal is ingericht) om een webshop te bezoeken en uiteindelijk een bestelling te plaatsen. Je kunt jezelf dus de vraag stellen: in hoeverre is het dan van belang om direct op de homepagina veel producten te laten tonen. In plaats hiervan kan er wellicht beter gekozen worden om de USP’s (unique selling points) van de betreffende webshop op deze plek uit te lichten. Uiteraard is hierin iedere webshop uniek en hier dient van te voren bij de webshop ontwikkeling al rekening mee gehouden te worden, waarmee je dan ook efficiënter online gaat verkopen.
Een ander voorbeeld is om wanneer je weet dat de bezoekers van je website op een mobiele telefoon voornamelijk op zoek zijn naar de bedrijfsgegevens om deze dan bij het responsive webdesign direct bovenin te plaatsen (wat overigens vaker een goed idee is). Ook hierin dient er bij de ontwikkeling al rekening mee gehouden te worden.
Heb jij een website of webshop maar deze beschikt nog niet over een gepast responsive webdesign? Neem dan vrijblijvend contact met ons op om jouw specifieke mogelijkheden te bespreken.