Digital Marketingtrends voor 2020 inclusief tips

 

Wat gaat er in 2020 allemaal gebeuren op het gebied van digital marketing?
Waar moet jij als ondernemer rekening mee houden?
De snelheid waarmee digitale technieken zich ontwikkelen blijft razendsnel. Het is hierdoor lastig om als ondernemer op de hoogte te blijven van de nieuwste technieken. Daarom hebben wij een selectie van 10 digital marketingtrends voor 2020 met praktische tips voor jou op een rijtje gezet.

Trend 1. Laat zien waarom je bestaat
Trend 2. Personalisatie, Personalisatie, Personalisatie
Trend 3. Product- en categoriepagina’s inrichten als een etalage
Trend 4. Focus op mobiele productpagina’s
Trend 5. Google wordt steeds slimmer
Trend 6. Hoger scoren in Google door E-A-T
Trend 7. Gen-Z is coming
Trend 8. Voice search
Trend 9. Marketing Automation
Trend 10. Marketing as a Service

 

Trend 1. Laat zien waarom je bestaat

In onze maatschappij is er van alles gaande. Mensen zien in dat het beter en anders moet. En dit is dan ook de eerste van 10 digital marketingtrends. Er wordt voortdurend een mening gevormd over allerlei onderwerpen zoals leefstijl, klimaat en identiteit. Het maken van de juiste keuzes speelt een toenemende rol bij de klant. Hierdoor is het steeds belangrijker om ook als organisatie te laten zien waarvoor je staat. In 2020 gaat het nog meer draaien om het waarom.

Tip:
Kijk eens kritisch naar de “over ons” pagina van je website. Laat dit zien wie jij als organisatie bent? Let daarbij op dat mensen zaken doen met mensen.

 

Trend 2. Personalisatie, Personalisatie, Personalisatie

Personalisatie, het woord dat jou in de afgelopen tijd niet kan zijn ontgaan. Iedereen vindt het fijn om persoonlijk aangesproken te worden. Zo ook jouw klant. Je wilt als ondernemer natuurlijk goed aansluiten bij die behoefte. Search Engine Advertising (SEA) heeft in de afgelopen jaren een grote sprong gemaakt. Waardoor er steeds beter op een persoonlijke manier kan worden ingespeeld. De successen lijken steeds groter te worden, doordat veel functies van SEA zich beter ontwikkelen. Eerst konden alleen demografische gegevens en leeftijd worden ingezien. Tegenwoordig kunnen we nog meer inzien, zoals verlangens, voorkeuren, activiteiten en gewoontes. Dankzij deze nieuwe ontwikkelingen is het ook steeds eenvoudiger om jouw relevante doelgroep te benaderen. 

Tip:
Begin vooral klein met deze digital marketingtrends. Ben jij al gestart met gepersonaliseerde mailings? Dit is doorgaans eenvoudig in te regelen. En je leert je klant ook nog beter kennen!

 

Trend 3. Product- en categoriepagina’s inrichten als een etalage

De homepage is de etalage van jouw webwinkel. Hoe vaak heb jij dit cliché al gehoord? Bezoekers die op de homepage belanden zijn vaak al bekend met jouw merk. In veel gevallen komen consumenten niet binnen op jouw homepage. Ze zijn dan op zoek naar een specifiek product of naar bepaalde informatie. Consumenten belanden dan bijvoorbeeld op een categorie- of productpagina. Zij zien dus niet jouw mooie etalage. Hoe kan jij hierop inspelen? Door bijvoorbeeld in één oogopslag te laten zien wat jij verkoopt en te laten zien wat jou onderscheidt van de concurrent. Het aanbieden van soortgelijke producten helpt de bezoeker ook om zich beter door de shop te navigeren.

Tip:
Breng de top 5 bestemmingspagina’s van je site in kaart. Je zult zien dat er ook andere pagina’s uitspringen waarop bezoekers binnenkomen. Des te meer reden om ook deze pagina’s te optimaliseren.

 

Trend 4. Focus op mobiele productpagina’s

In 2020 doet de consument maar liefst 70% van haar online aankopen via de smartphone. Dit komt doordat het makkelijker, veiliger en sneller is geworden om mobiele aankopen te doen. Eerst oriënteerden consumenten zich via de smartphone, maar werden de aankopen alsnog via de desktop gedaan. Er zit dus een grote verschuiving in de wijze waarop consumenten hun aankoop doen. Opvallend is dat er tegenwoordig toch nog veel consumenten mobiel afhaken. Dit komt onder andere doordat er te veel informatie op de productpagina staat. Zorg er dus voor dat jouw mobiele winkel net zo gebruikersvriendelijk is als jouw desktopversie. Op deze manier voorkom je dat jouw klant niet met een vol winkelmandje blijft staan en afhaakt.

Tip:
Snel controleren of jouw pagina’s op mobiel lekker lopen? Resize je browserscherm dan naar de gewenste grootte. Zo kun je eenvoudig een goede inschatting maken of er ruis aanwezig is en aanpassingen in je webpagina nodig zijn.

 

Trend 5. Google wordt steeds slimmer

Heb jij weleens op een website een zin gelezen, zoals “wij verkopen winterjassen groen”? SEO-tekstschrijvers maken met opzet gebruik van zulke kromme zinnen, om zo het zoekwoord ‘winterjassen groen’ naar voren te laten komen. Dankzij de nieuwste update van Google ‘BERT’ (Google Bidirectional Encoder Representations form Transformers) is dit binnenkort verleden tijd. Door deze update kunnen contextuele relaties tussen woorden en natuurlijke taal beter worden begrepen. Dankzij BERT begrijpt Google dat een zin zoals “wij verkopen groene winterjassen” net zo goed matcht als zoekwoord als “wij verkopen winterjassen groen”. BERT is al doorgevoerd in de Verenigde Staten en komt binnenkort naar Nederland.

Tip:
Schrijf je webteksten altijd voor je ideale doelgroep. En niet voor de zoekmachines. Een zoekmachine zal meer waarde toe kennen aan je website wanneer je relevante en waardevolle content deelt.

 

Trend 6. Hoger scoren in Google door E-A-T

Elk jaar komen er honderden factoren bij die ervoor kunnen zorgen dat jij hoog scoort in Google. Misschien heb jij ooit gehoord van backlinks. Dit is een verwijzing van een andere webpagina naar jouw eigen site. Backlinks worden gebruikt om de deskundigheid en betrouwbaarheid van een website te bepalen. Al sinds de jaren 90 zijn de kwaliteit en de kwantiteit van backlinks een waardevol middel. Afgelopen jaar bevestigde Google het belang van backlinks door E-A-T aan de kwaliteitseisen toe te voegen. E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Deze eisen maken het onder andere heel belangrijk om zoveel mogelijk te refereren naar betrouwbare bronnen en transparant te zijn over wie je bent.

Tip:
Kwaliteit boven kwantiteit voor deze digital marketingtrends. Probeer backlinks te verzamelen van hoge kwaliteit. Heb je weleens onderzocht op welke sites je concurrent linken heeft geplaatst? Probeer daar ook een linkvermelding te verkrijgen.

 

Trend 7. Gen-Z is coming

Generatie Z komt eraan. Het is belangrijk om je hierop voor te bereiden, want deze generatie is écht anders dan de millennials. Generatie Z is geboren tussen 1997 en 2012. ­­Ze zijn opgegroeid met WhatsApp, Snapchat en Facebookmessenger. Hierdoor zijn ze niet gewend om te bellen. Dit vereist dus een hele andere communicatie. Generatie Z kijkt op een andere manier televisie, heeft vaak meerdere Instagram-profielen en staat bekend om de online ondernemendheid. Niet alleen het mediagebruik is typerend voor deze generatie. Nog interessanter is het online zoekgedag. Voorgaande generaties zijn vooral in Google op zoek naar wat ze zouden moeten weten. Generatie Z laat zich graag inspireren en is vooral bezig met de vraag “wat moet ik weten?”.

Tip:
Zorg ervoor dat je je (nog beter) verdiept in je doelgroep. Juist door de diversiteit aan personen is het zaak om helder te hebben hoe zij te activeren zijn.

 

Trend 8. Voice search

Spraaktechnologie wordt in 2020 alleen maar groter. Voice assistenten, zoals Siri, Alexa of Google Assistent ontwikkelen zich steeds meer tot een persoonlijke assistent. Doordat zij zich op onze persoonlijke voorkeuren focussen, weten deze assistenten ook steeds meer over ons. Zoals jouw favoriete winkel, maatschappij of restaurant. Deze technologie zal ook worden ingezet om te bestellen en zelfs direct te kunnen betalen.

Tip:
Beschikt jouw website al over een FAQ-pagina? Indien juist geformuleerd geeft een veelgestelde vragenpagina de bezoeker direct antwoord op zijn vragen. Voice search ziet dit graag waardoor jouw pagina beter onder de aandacht komt.

 

Trend 9. Marketing Automation

Wil jij betere resultaten behalen met jouw marketing én een helder inzicht hebben wat voor een impact een bepaalde actie heeft? Marketing automation is een automatische inrichting van het marktbewerking- en leadgeneratieproces met als doel het verhogen van conversie. In 2019 maakt ruim de helft van de bedrijven al gebruik van een vorm van marketing automation. In 2020 wordt dit alleen nog maar belangrijker. In ieder onderdeel van de zogenoemde klantenreis moet geïnvesteerd worden. Zo wordt er content gemaakt, advertentiebudget uitgegeven en wordt er gebruik gemaakt van optimalisatietools. Het is belangrijk om inzichtelijk te maken wat nu precies de impact van iedere actie is. Voor een volledig beeld is de juiste koppeling tussen automation en CRM essentieel. Het juiste automation pakket biedt ook de mogelijkheid om meer te kunnen personaliseren op basis van jouw database. 

Tip:
Begin klein! Wanneer een websitebezoeker zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief, wordt dit dan ook direct geüpdatet in je CRM? Zo houd je altijd de juiste klantgegevens om in contact te blijven.

 

Trend 10. Marketing as a Service

Marketing as a Service is de uitbesteding van een krachtige combinatie aan marketingdiensten. Het is een goede manier om externe kennis en capaciteit op het gebied van marketing in huis te halen. Deze diensten worden doelgericht ingezet om een gedefinieerde doelgroep te bereiken. Hierbij worden de belangrijkste digitale kanalen ingezet om de doelgroep te definiëren. Op deze manier versterken die elkaar. Zo kan het online gedrag van de doelgroep beter worden ingezien. De signalen op basis van het online gedrag worden dan gebruikt om op het juiste moment contact met een mogelijke klant op te nemen. Het Marketing as a Service concept maakt het mogelijk om (online) doelgroep benadering uit te besteden voor een vast bedrag per maand.

Tip:
Breng binnen jouw organisatie eens in kaart bij hoeveel verschillende partijen werkzaamheden als: SEO, SEA of optimalisatie ondergebracht zijn. Veel partijen betekent veel kans op ruis. Het samenwerken met minder partijen, of één partij (in combinatie met een interne marketeer) voorkomt deze ruis. En zorgt ook vaak voor betere online resultaten en minder onnodige uitgaven. 

 

Tot slot:

Als jouw gids in de jungle van online marketing hebben wij ervoor gekozen om deze selectie van digital marketingtrends voor je samen te vatten. Juist deze trends en de bijbehorende tips zijn direct toepasbaar voor jouw organisatie waarmee jij het verschil kunt gaan maken!

Wil je graag meer weten of hulp nodig bij het toepassen van deze digital marketingtrends voor 2020? Neem dan contact met ons op.